danish   german   United Kingdom Kontakt osOm FynBus
danishDansk
germanyDeutsch
united kingdomsEnglish
Udskriv

Spørgsmål og svar om telekørsel


  • Kan jeg køre med telekørsel?

    Ja, alle kan benytte telekørsel. Se her, hvad din kommune tilbyder.

  • Hvordan fungerer telekørsel?

    Telekørsel er kollektiv trafik, men køres af taxier, hvis der er bestilt ture i forvejen.

    De ture, der er bestilt, bliver koordineret med andre ture. Det betyder, at bilen kan køre omveje og tage andre passagerer med og sætte andre af i løbet af turen.

  • Hvornår skal jeg bestille?

    Du skal bestille rejsen mindst to timer før afrejse (undtagen rejser 24. og 31. december hvor der er særlige bestillingsfrister)

    Til og fra færgerne i Spodsbjerg og Bøjden, samt mellem Landbrugsvej og Dalumcentret, kan du vente med at bestille mindst 1 time før afrejse.

    Du bliver tilbudt at afhentningstidspunkt -15/+45 minutter i forhold til det ønskede afrejsetidspunkt.

    Nogle typer telekørsel har faste afgangstidspunkter, hvor bilen kører, hvis du har bestilt en tur. Se, hvad der gælder i din kommune under telekørsel, og bestil hellere i god tid end lige før fristen.

    Hvis du har bestilt Telekørsel via Rejseplanen, hvori der indgår andre transportformer som f.eks. bus eller tog, vil FynBus Flextrafik hjælpe med at overvåge din samlede rejse. FynBus Flextrafik vil så vidt muligt tilpasse din Telekørsel til registrerede forsinkelser og/eller kontakte dig vedrørende disse. Hvis dette ikke sker, hvis de andre transportformer er forsinkede, bedes du selv kontakte FynBus Flextrafik på 6311 2255, tast 2 og aftale nærmere.

    Hvis du ikke har bestilt din Telekørsel via Rejseplanen, og du på din rejse skal skifte til bus eller tog, skal du planlægge rejsen, så der er mindst 15 minutter mellem planlagt ankomst og afgang i skiftet.

    Hvis du har bestilt Telependler via e-mail skal du desuden holde øje med opdateringer af din Telependler-køreplan på cplan.fynbus.dk – se også de særskilte handelsbetingelser for Telependler her.

  • Hvordan bestiller jeg på min smartphone eller computer?

    Du kan bestille Teletaxi på nettet eller i vores app til iOS (Apple) eller Android.

    Læs meget mere om, hvordan du gør

    Ture med Telerute og Telecity kan ikke bestilles på nettet eller via app – ring i stedet til 63 11 22 55.

  • Hvornår er telefonerne åbne i bestillingscentralen?

    Du kan ringe til os på 63 11 22 55 alle hverdage mellem 7 og 19 og i weekenden og helligdage fra kl. 08-18.

  • Hvornår ankommer bilen?

    Hvis du har bestilt bilen til fx kl. 13.15, skal du være klar fra 13.10 til 13.30. Det vil sige, at bilen kan ankomme 5 minutter før og op til 15 minutter efter det bestilte tidspunkt.

  • Kan jeg bestille ture for en længere periode?

    Du kan forudbestille ture for en periode på op til 14 dage. Du bestiller på telefon 63 11 22 55.

    Hvis du har behov for at bruge telekørsel over en længere periode, så læs mere om Telependler.

  • Hvordan afbestiller jeg en tur?

    Hvis du har brug for at afbestille din telekørsel, kan du logge ind på nettet eller ringe på 6311 2255 (tryk 1). Du skal afbestille din tur hurtigst muligt.

  • Hvilke kort og billetter kan jeg bruge til telekørsel?

    Du kan bruge rejsekort pendler /pendler kombi (herunder kort udstedt af DSB eller Arriva) eller togbillet (udstedt af DSB eller Arriva), som betaling for en telekørselstur, hvis kortet/billetten er gyldig i det område og på det tidspunkt, hvor du ønsker at køre.

    Nogle steder kan du også bruge Ungdomskort. Se i din kommunes folder, om dit Ungdomskort gælder.

    Ellers kan du betale kontant for din tur i bilen.

    Orange, Orange Fri, skolekort og rejsekort (personligt, flex og anonymt), eventbillet, turistbillet, mobilbillet eller anden busbillet kan ikke anvendes.

    Vær opmærksom på, at når du bruger Ungdomskort som billet, skal du medbringe tilhørende kvittering i papirform. Når du rejser med tog og skal videre med telekørsel, så skal du have en gyldig billet til hele strækningen og bestille din telekørsels-tur helt frem til slutadressen.

    Læs mere om brug af periodekort til telekørsel.

  • Hvilke regler gælder for børn?

    Børn under 16 betaler halv pris.

    Reglen, om at op til 2 børn under 12 år kan køre gratis med én voksen, gælder ikke i telekørsel.

    Du skal selv medbringe en autostol eller selepude til dit barn (under 135 cm), så barnet kan spændes forsvarligt fast under kørslen. Hvis du medbringer barnevogn eller klapvogn, skal dette oplyses ved bestilling. Barnevogn og klapvogn skal kunne klappes sammen.

    Hvis du har bestilt din tur på nettet, skal du være opmærksom på, at alle som udgangspunkt betaler voksentakst. Ring derfor i god tid inden turen på 6311 2255 (tryk 1) og få rettet prisen.

  • Kan jeg medbringe hjælpemidler, fx rollator eller kørestol, i telekørsel?

    Du må gerne medbringe hjælpemidler, men du skal selv kunne anbringe dem i bilens bagagerum. Chaufføren er ikke forpligtet til at hjælpe dig.

    Når du bestiller din tur, skal du huske at gøre opmærksom på, at du medbringer hjælpemidler.

  • Hvad menes der med ”til gadedør”?

    Når bilen ankommer, kører den så vidt muligt helt op til din gadedør, og du skal være klar og straks gå ud til bilen. Du må gerne stå indendørs, blot du er så klar, at du kan gå ud med det samme.

  • Hvor kan jeg bruge mit Teleperiodekort?

    Når du køber et Teleperiodekort, har du ret til at rejse med telekørsel i 2 eller 3 teleområder. Telekørselsordningen er forskellig fra kommune til kommune. Klik på din kommune for at se, i hvilke områder af din kommune, du kan bruge dit Teleperiodekort. Du kan ikke bruge dit Teleperiodekort til telekørsel uden for de fastlagte teleområder.

  • Jeg har brug for mere information om telekørsel. Hvor kan jeg få hjælp?

    Har du spørgsmål eller brug for mere information, er du altid velkommen til at ringe til bestillingscentralen på 6311 2255. Du kan se, hvad der tilbydes i din kommune her.



Se også rejseregler for telekørsel

Fandt du ikke svar?


Se de fulde rejseregler for telekørsel.

Du er også velkommen til at ringe til os.

6311 2255