Find din rejse
|
Find den rigtige billet
|
|
|
|
|
| ||||||||||||||||||
![]() CoronavirusClick here for information about coronavirus in English. Følg venligst myndighedernes anbefalinger - også når du kører med kollektiv trafik. Du kan læse dem på coronasmitte.dk. Vis hensyn til hinanden og hold afstand. Rejs uden for myldretid, hvis det er muligt. Er du syg eller formoder at være smittet, skal du ikke rejse med bus, tog eller flextrafik.
Du kan i busserne i stedet anvende rejsekort, mobilbillet-appen eller købe en billet på webshop.fynbus.dk. Du kan bestille Flextrafik via nettet og betale turen med betalingskort. Hvis du ikke har denne mulighed, så kan du ringe til bestillingscentralen på 63 11 22 55 og få hjælp til at betale din tur på anden vis.
Det gælder for alle passagerer over 12 år, men nogle voksne vil af helbredsmæssige årsager kunne være undtaget fra kravet om mundbind eller visir. Kravet gælder hele døgnet. Det er dit eget ansvar at medbringe mundbind eller visir. Du kan blive afvist eller bedt om at forlade bussen, hvis du ikke anvender mundbind eller visir. Som udgangspunkt skal alle bære mundbind eller visir. - Børn op til 12 år behøver ikke bære mundbind - Personer med vejrtrækningsbesvær, nedsat bevidsthedsniveau, eller personer med fysiske eller mentale svækkelser, som gør, at de ikke selv kan fjerne mundbindet, skal ikke bære mundbind. - Mundbind skal fjernes, hvis bæreren får svære gener og ubehag, som f.eks. vejrtrækningsbesvær, kvælningsfornemmelser m.v. - Mundbind kan fjernes, hvis man har brug for at spise eller drikke, indtage medicin, ved samtale med personer der mundaflæser osv. - Mundbind kan fjernes, hvis politiet skal foretage identifikation. Chaufføren kan afvise dig, hvis du ikke har mundbind eller visir på. FynBus’ kontrollører kan også bede dig forlade bussen, hvis du ikke bærer mundbind eller visir. Hvis en passager skulle nægte at forlade transportmidlet, vil politiet blive tilkaldt. I flextrafikken kan chaufføren også afvise kunder, der ikke vil bruge mundbind. Læs mere om de nye krav på Sundhedsstyrelsens hjemmeside
Det tilladte antal er baseret på anbefalinger fra myndighederne: En 12-meter bus kan tage 25 passagerer med, en 13-13,7 meter bus kan tage 30 passagerer og en ledbus kan tage 40 passagerer med. De små citybusser i Odense (rute 10) kan højst tage 10 passagerer med. Hvis der skulle blive problemer med at få plads til alle, har vi mulighed for at indsætte ekstra busser. Du kan igen benytte rejsegarantien, dog ikke hvis bussen kører forbi dig, fordi den ikke har plads til flere passagerer. Rejsegarantien har været sat ud af kraft på grund af coronavirussen og myndighedernes retningslinjer om, at busserne kun kunne tage et begrænset antal passagerer med.
Af hensyn til chaufførernes sikkerhed kan du ikke benytte de forreste sæder i bussen. Hold afstand til andre passagerer. Fordel jer rundt i bussen. Sid ikke ved siden af eller overfor hinanden - med mindre I bor i samme husstand.
Alle lokalruter i samtlige fynske kommuner og på Langeland kører igen som normalt. Bybusserne i Svendborg, Middelfart og Nyborg kommuner kører som normalt. Bybusserne i Odense kommune kører også som normalt dog med undtagelse af rute 44, der ikke kører. De regionale ruter herunder også rute 885, 268P,161-162, 122 og 912-913 kører som normalt. Ekstra-afgangene for bybusserne i Odense og de regionale ruter kører heller ikke. Du kan kende disse afgange på et E rutenummeret - fx rute 61E. Pendlere og rejsende, der har et gyldigt rejsekort, som bliver ramt af at uddannelsesruterne ikke kører, kan i stedet bestille flextrafik på fordelagtige vilkår på tlf. 63 11 22 55. En tur koster 25 kr. , med mindre du har et gyldigt periodekort / Ungdomskort – i så fald skal du ikke betale ekstra. Kunder uden rejsekort henvises til en flextur efter gældende regler. Natbus-afgangene på de regionale ruter holder fortsat stille pga. restriktionerne for nattelivet.
Læs mere om flextrafik og coronavirus.
Kontakt FynBus’ kundecenter via denne formular. Har du et pendlerkort, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter på 7011 3333 for at få en tilbagebetaling af perioden.
FynBus på FacebookHar du brug for hjælp, kan du også finde os på Facebook. Vi svarer på spørgsmål, og du kan få trafikinformation og nyheder.
Kundeservice på telefonen
Hvis der er noget, du ikke kan finde svar på, så er du velkommen til at ringe til os.
Skriv til os
Har du ris, ros eller noget, du gerne vil have svar på? Så skriv endelig til os. | ||||||||||||||||||
|