Spørgsmål og svar om handicapkørsel
-
Kan jeg få en SMS om bestilt kørsel?
Når du har bestilt kørsel via telefon, computer eller app, så har du mulighed for at få en gratis SMS, når bilen er på vej til dig. Du får en SMS dagen før, og igen kort før afhentning.
Se mere om tilmelding på FynBus.dk/Beskedservice
-
Kan jeg bestille via computer eller app?
Du kan nemt selv bestille dine ture i appen Flextrafik eller via nettet på FynBus.dk/Flexbestilling. Tryk på linket for handicapbestilling. Du skal bruge dit kundenummer og en pinkode, som er de sidste 4 cifre i dit personnummer.
-
Hvad kan jeg køre til?
Du kan bruge ordningen til spontan kørsel og til fritidsformål (besøg hos venner og familie, indkøb, kulturelle aktiviteter mv.).
Du kan kun køres til adresser og steder, hvor det er lovligt at køre dig til, og hvor chaufføren kan hjælpe dig i henhold til Arbejdsmiljølovens bestemmelser.
-
Hvor kan jeg benytte ordningen?
Du kan køre med handicapkørslen på Fyn, Langeland og Ærø.
Pr. 1. februar 2020 kan du også køre over Lillebælt til en adresse i det sydlige Jylland (Region Syddanmark).
-
Kan jeg benytte ordningen udenfor Fyn?
Handicapkørsel Sjælland og Jylland Du kan køre med handicapkørslen på Fyn, Langeland og Ærø.
Rejserne kan bestilles via selvbetjening på FynBus.dk/Flexbestilling eller ved at ringe til FynBus’ bestillingscentral.
Men du har også mulighed for at bestille ture til/fra Sjælland og Jylland og ture på Sjælland eller i Jylland (”interne rejser”) - disse ture bestilles ved at ringe til FynBus’ bestillingscentral.
Rejser til Sydjylland Du kan køre til eller fra det sydlige Jylland (Region Syddanmark) uden at skulle skifte til eller fra tog. Prisen er den samme som ture på Fyn, og du betaler max 160 kr. uanset turens længde.
Rejser til Sjælland, Midtjylland og Nordjylland Rejser fra/til FynBus’ område til/fra Sjælland, Midtjylland og Nordjylland involverer som hovedregel altid tog.
FynBus Flextrafik arrangerer en samlet rejse: Du bliver kørt til og fra en handicapvenlig togstation, hvor togets personale hjælper dig til/fra perronen og ind/ud af toget. Ture til/fra toget betaler du, som du normalt betaler for handicapkørsel, og togbilletten betaler du selv.
Der er mulighed for 24 landsdækkende enkeltture pr. år.
Normal bestillingsfrist er senest 14 dage før ønsket rejsedato.
Interne rejser Sjælland og Jylland Handicapkørsel på Sjælland eller i Jylland (interne rejser i et andet trafikselskabs område) kan du bestille hos FynBus’ bestillingscentral. Du betaler på samme måde, som du plejer at betale for handicapkørsel, og til den takst du kender fra FynBus.
Normal bestillingsfrist er op til 14 dage før og (på hverdage) indtil 2 timer før ønsket rejsetidspunkt.
-
Hvornår kan jeg køre?
Du kan køre alle ugens dage fra kl. 7.00 - kl. 23.00. Natten efter fredag og natten efter lørdag, samt helligdage skal kørslen være påbegyndt senest kl. 02.00.
-
Hvor mange ture må jeg køre?
Som kunde i ordningen kan du køre 104 enkeltture i perioden 1. januar til 31. december. Hvis du ikke har brugt alle turene den 31. december, kan du ikke få de resterende ture overført til næste år. Hvis du logger ind på en computer på FynBus.dk/Flexbestilling , kan du se, hvor mange af dine 104 ture, du har brugt.
-
Hvordan betaler jeg for en tur?
Du har to muligheder for at betale - kontant eller med et betalingskort.
Bestilling pr. telefon Turens pris afhænger af turens længde, og du skal betale kontant til chaufføren inden turens start. Du får oplyst turens pris, når du bestiller din tur.
Bestilling via appen eller FynBus.flextrafik.dk Du kan betale med et betalingskort eller kontant. Du vælger dette, når du bestiller din rejse online.
Her finder du en vejledning i, hvordan du tilmelder dit betalingskort.
-
Hvordan beregnes prisen på min tur?
Turens pris afhænger af turens længde, dog er der en mindstepris pr. tur. Vi beregner km-afstanden ud fra den kortest mulige rute afrundet til nærmeste hele kilometer. Km-pris og mindstepris pr. tur kan reguleres én gang om året. Ved kørsel til øer, hvor der indgår færgetransport, betaler du og eventuelle ledsagere selv jeres færgebillet. Hvis du bor på øer, hvor den bil, du kører med, ikke kan komme, dækker ordningen kun kørsel til eller fra en position i din kommune, hvortil du kan komme med bilen.
-
Bliver jeg kørt direkte fra A til B?
Handicap er en samkørselsordning. Det betyder, at der kan være flere med i vognen, og at turen ofte er længere end den direkte vej fra A til B.
-
Kan jeg få en kørestol med?
Hvis du bruger kørestol, skal din kommune visitere dig til, at dette er en del af din ordning. Hvis du skal have kørestol med, bliver du kørt med minibusser, som er særligt indrettede til at tage kørestole med. Busserne har lift, så det er nemt at komme ind og ud. Din kørestol må højst være 140 cm lang og vægten på denne inklusiv bruger må ikke overstige 500 kg. Flextrafik transporterer ikke bårer.
Skal du transporteres på trapper, er der nedenstående krav til din kørestol.
Trappemaskine kan kun benyttes, hvis du bruger sammenklappelig eller manuel kørestol.
Hjulbredden på kørestolen må højst være 73 cm (udvendig mål). Og der skal minimum være 37 cm (indvendigt mål) mellem tværstængerne på kørestolsrammen.
Bag på kørestolen kan der være bøjler, antivip eller lignende, der gør det umuligt at montere kørestolen på tappemaskinen. Kan disse afmonteres uden brug af værktøj, og kan kørestolen uden problemer fastmonteres til trappemaskinen, kan transporten gennemføres.
Den maksimale vægt for kunde og kørestol må ikke overstige 150 kg.
El-kørestole og el-scooter kan ikke befordres på trapper.
-
Kan jeg komme op og ned af trapper?
Trappemaskine kan kun benyttes, hvis du bruger sammenklappelig eller manuel kørestol.
Hjulbredden på kørestolen må højst være 73 cm (udvendig mål). Og der skal minimum være 37 cm (indvendigt mål) mellem tværstængerne på kørestolsrammen.
Bag på kørestolen kan der være bøjler, antivip eller lignende, der gør det umuligt at montere kørestolen på tappemaskinen. Kan disse afmonteres uden brug af værktøj, og kan kørestolen uden problemer fastmonteres til trappemaskinen, kan transporten gennemføres.
Den maksimale vægt for kunde og kørestol må ikke overstige 150 kg.
El-kørestole og el-scooter kan ikke befordres på trapper.
-
Må jeg tage en ledsager med?
Ledsager visiteres af kommunen Er du afhængig af hjælp under kørslen, kan du hos din kommune søge om at tage en gratis ledsager med. Ledsageren skal være en person, der kan hjælpe dig, og må derfor ikke selv have brug for hjælp, og må ikke selv være handicapkunde hos Flextrafik.
Medrejsende er altid en mulighed Du kan tage op til to medrejsende med. De skal betale samme takst for turen, som du selv skal. Børn til og med 15 år betaler dog halv pris, men bestiller du via internettet, registreres børnerabatten ikke. Du kan gratis medbringe mindre dyr. Dyret skal under hele turen være i taske/transportkasse. Du kan ikke medbringe større dyr, dog kan du gratis medbringe en fører- eller servicehund. Medrejsende må gerne medbringe et hjælpemiddel svarende til det, du er visiteret til, men må ikke have brug for hjælp fra chaufføren, og må ikke selv være handicapkunde hos Flextrafik.
Du skal altid oplyse hvor mange medrejsende, du har med, uanset om du bestiller via telefon, computer eller app.
-
Hvornår skal jeg være klar, og hvordan foregår kørslen?
- Vær klar til at blive hentet fra 5 min før det tidspunkt, du har fået oplyst til 15 min efter dette tidspunkt.
- Er bilen ikke ankommet efter 15 minutter, skal du ringe på 63 11 22 55 (tryk 2).
- Du bliver kørt fra gadedør til gadedør
- Kørestole bliver og skal være forsvarligt fastspændt i handicapbilen. Kørestole skal have monteret fodstøtter.
Medbringer du elektrisk kørestol eller el crosser, skal du selv manøvrere denne ind og ud af bilen, samt til og fra bilen. Er du ikke i stand til dette, skal du medtage en ledsager, som kan hjælpe.
- Alle passagerer skal spændes fast med sikkerhedssele. Du skal kunne fremvise en gyldig fritagelseserklæring, hvis du ikke skal fastspændes. Bemærk: Hvis du sidder i kørestol under kørslen, så skal du være fastspændt.
- Når du bruger trappemaskinen, skal du også være spændt fast med sikkerhedssele.
- Ved hospitaler og andre offentlige adresser har Flextrafik faste holdepladser, hvor du bliver sat af og hentet. Du får i forvejen at vide, hvor den faste holdeplads er
- Hvis du skal køres til bus, tog, fly eller færge, bliver du kørt til og fra vores faste holdeplads på stedet, men ikke hjulpet om bord.
Bemærk: Du kan tilmelde dig vores sms-service, hvor du får en sms, når bilen er på vej. Gå ind på FynBus.dk/Beskedservice og se mere.
-
Hvordan aflyser jeg en tur?
Hvis du skal afbestille dine ture, skal du ringe til os på telefon 63 11 22 55 (tryk 2). Du kan afbestille alle dage mellem kl. 7:00 – 23:00. Husk at afbestille din tur så hurtigt som muligt, og senest 2 timer før det bestilte afhentningstidspunkt. Har du bestilt via nettet, kan du også her afbestille din tur.
-
Hvad gør jeg, hvis bilen ikke kommer?
Hvis du venter mere end 15 minutter uden at høre noget, skal du ringe til Flextrafik, telefon 63 11 22 55 (tryk 2).
Bestil din tur på telefonen
Du kan altid ringe til os på telefonen, hvis du har brug for bestille eller afbestille en tur.
 |
|
6311 2255
|
|