danish   german   United Kingdom Kontakt osOm FynBus
danishDansk
germanyDeutsch
united kingdomsEnglish
Udskriv

FAQ om Ungdomskort


Har kan du finde svar på en række af de spørgsmål, du måske sidder med omkring Ungdomskortet.

  • Hvordan bestiller jeg et Ungdomskort?

    Du skal gå ind på www.Ungdomskort.dk og bestille dit Ungdomskort.

    Bestillingen har to trin:

    1. Først skal du søge om godkendelse til at få et Ungdomskort. Det gør du ved at klikke på "Trin 1 - Bliv godkendt til et Ungdomskort" på www.Ungdomskort.dk.

    2. Når du søgt om godkendelse, skal du bestille dit Ungdomskort på www.MitUngdomskort.dk

    Du skal have følgende klar, når du bestiller dit Ungdomskort:

    * En mailadresse, der er aktiv, og som du tjekker jævnlig.
    * Et NemID i dit eget navn - har du ikke NemID, så kan du bestille et på www.nemid.nu
    * Et gyldigt betalingskort.

  • Hvordan betaler jeg for et Ungdomskort?

    Du kan vælge at betale på to måder: automatisk betaling eller betale for perioder enkeltvis, kaldet "engangsbetaling".

    Er det første gang du skal have et Ungdomskort på rejsekort, skal du være opmærksom på, at du skal betale 10 dage før perioden skal starte. Du modtager en mail/sms, når du skal betale. Det er vigtigt, at du betaler hurtigst muligt, da Ungdomskortet først laves og sendes med posten, når betalingen er gennemført.

    Betalingsaftale – med dankort, MasterCard og Visa.
    Hvis du ønsker, at dit ungdomskort bliver betalt automatisk hver måned, kan du oprette en betalingsaftale, når du bestiller dit ungdomskort. Det kræver blot, at du har et af ovenstående kort. Du skal være fyldt 18 år for at kunne oprette en betalingsaftale.

    Delt betalingsaftale
    Har du ikke et af ovenstående kort, men ønsker en automatisk betalingsaftale, kan du dele en betalingsaftale med en anden person. Personen skal blot være oprettet som kunde på www.rejsekort.dk. Du skal være opmærksom på, at du først kan få en delt betalingsaftale, når du har modtaget dit Ungdomskort. Derfor skal du betale Ungdomskortet første gang som engangsbetaling. Vi har lavet en vejledning, som du finder i højre side: "Sådan deler du en betalingsaftale".

    Er du under 18 år?
    Er du under 18 år, kan du ikke selv oprette en betalingsaftale. Hvis du ønsker en betalingsaftale, skal du oprette en delt betalingsaftale med en myndig fx dine forældre.

    Se hvordan du deler en betalingsaftale her.

    Engangsbetaling
    Ønsker du at betale manuelt hver måned, eller har du ikke et af ovenstående kort, så kan du foretage engangsbetalinger. Her kan alle kreditkort benyttes. Vi sender dig en sms 5 dage før, når den næste periode skal starte. Du skal være opmærksom på, at du skal betale senest 24 timer før perioden skal starte. For at perioden kommer ned på dit ungdomskort, skal du lave et check ind på et rejsekortudstyr.

  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har fået nyt betalingskort?

    Har du valgt at tilmelde dig automatisk betaling via Nets på www.MitUngdomskort.dk og får et nyt betalingskort, så skal du hurtigst mulig gå ind og opdaterer dine kreditkortoplysninger.

    Har du en delt betalingsaftale, hvor betalingskortet er udløbet, skal betalingsoplysningerne opdateres på selvbetjeningen på rejsekort.dk

    Perioden vil stadig være gyldig til at rejse på, hvis status står som "udstedt".

    Har du en betalingsaftale eller en delt betalingsaftale, og betalingen ikke går igennem, fordi betalingskortet er udløbet eller spærret, modtager du en besked om at din betalingsaftale har en fejl. Du vil modtage en faktura, som du skal betale. Efterfølgende skal du opdatere betalingsoplysningerne for betalingsaftalen på mitungdomskort.dk.

  • I har ikke trukket pengene for mit Ungdomskort - hvad nu?

    Har du en (delt) betalingsaftale, trækkes pengene for den næste periode automatisk, når du laver et check ind i den nye periode.

    Har du valgt ”engangsbetaling”, sender vi dig en sms/mail 5 dage før næste periode skal starte. Du skal betale via mitungdomskort.dk senest 24 timer før perioden skal starte. Perioden aktiveres ved, at du laver et check ind 24 timer efter, du har betalt.

    FynBus hæfter ikke for manglende betaling af perioden. Du skal betale på anden vis for din transport, indtil betalingen er registreret korrekt. Når status for perioden står til "udstedt", er perioden betalt og kan bruges i den bestilte periode.

  • Rejser udenfor Fyn

    MED TOG
    Rejser i Jylland

    Du må rejse på en almindelig børnebillet eller et rejsekort (flex eller anonym) med kundetype barn i lokale takstområder, og du får minimum 50% rabat.

    Rejser du på tværs af lokale takstområder, må du rejse på en Ungdomsbillet eller rejsekort med kundetype ung, og du får minimum 25% rabat.

    Rejser på Sjælland og øerne
    Du må rejse på en almindelig børnebillet eller et rejsekort (flex eller anonym) med kundetype barn, og du får minimum 50% rabat.

    Rejser over Storebælt
    Du må rejse på en Ungdomsbillet eller et rejsekort med kundetype ung og få minimum 25% rabat.

    MED BUS
    Rejser i Jylland
    Du må rejse på en almindelig børnebillet eller et rejsekort (flex eller anonym) med kundetype barn uden for dit eget takstområde, og du får minimum 50% rabat.

    Rejser på Sjælland og øerne
    Du må rejse på en almindelig børnebillet eller et rejsekort (flex eller anonym) med kundetype barn, og du får minimum 50% rabat.

    Husk at gyldigt Ungdomskort skal fremvises, men ikke checkes ind, når du skal bruge ungdomsbillet/børnebillet udenfor dit eget takstområde.

  • Jeg skal (ikke) bruge mit Ungdomskort i juli måned

    Går du på en ungdomsuddannelse, og har du et Ungdomskort, så har du mulighed for at vælge juli måned til, så du kan bruge dit Ungdomskort i juli måned. Du skal sikre dig senest den 15. juni, at du har valgt juli måned til. Det gør du inde på din profil på www.mitungdomskort.dk

    Har du valgt juli måned til, men skal alligevel ikke bruge juli måned, så skal du huske at afmelde bestillingen på www.mitungdomskort.dk. Det skal du gøre senest den 19. juni.

    OBS! Er du færdig med din ungdomsuddannelse til sommer og har bestilt juli måned, så skal du sørge for at betale for juli måned senest 30. juni. Ellers bliver din juli-bestilling annulleret.

  • Hvilke fordele får jeg med et Ungdomskort?

    Når du har et Ungdomskort, så rejser du gratis i det takstområde, som du bor i. Det vil sige, hvis du bor på Fyn, så kører du gratis på hele Fyn og Langeland.

    Skal du med toget til fx Århus eller Esbjerg, så sparer du også på togbilletten med dit Ungdomskort. Så kan du nemlig købe en DSB Ungdomsbillet.

    Skal du køre med bus uden for dit takstområde, så skal du kun betale børnetakst.

    Husk at have dit Ungdomskort med, når du rejser udenfor Fyn - ellers kan personalet i bus og tog ikke se, at du har ret til billigere billetter.

  • Jeg skal i praktik - hvad skal jeg gøre?

    Hvis du skal i praktik i forbindelse med din uddannelse uden for Fyn, så har du mulighed for at få et praktikkort som supplement til dit Ungdomskort. Ligger dit praktiksted på Fyn, så dækker Ungdomskortet fra FynBus dit behov.

    For at du kan få et praktikkort, skal du bestille og betale for et Ungdomskort. Praktikkortet er gratis.

    Du skal gøre følgende for at få et praktikkort:
    * gå ind på ungdomskort.dk
    * klik på "Bliv godkendt til Ungdomskort"
    * sørg for at du er godkendt til både uddannelse og praktik.
    * Når du har søgt om godkendelse, skal du bestille et Ungdomskort på www.MitUngdomskort.dk
    * Du skal først bestille og betale for et Ungdomskort til Fyn, inden du kan bestille et praktikkort.

    Det er vigtigt, at du sikrer dig, at dit Ungdomskort dækker hele den periode du skal i praktik, ellers kan du ikke få et praktikkort.

    Vær opmærksom på, at leveringstiden hos DSB er på 14 dage, så søg i god tid inden din praktik starter. Vælger du at få dit praktikkort på DSBs app, er leveringstiden 4 dage.

  • Hvorfor skal jeg oplyse en mailadresse?

    Vi bruger din mailadresse til at sende dig vigtig information om dit Ungdomskort.

    Det er derfor rigtig vigtigt, at du jævnligt tjekker din mail og din uønsket post.

    Får du ny mailadresse, så skal du huske at ændre mailadressen inde på din profil på www.MitUngdomskort.dk

  • Jeg skal ikke længere bruge mit Ungdomskort. Hvad gør jeg?

    Har du ikke længere brug for dit Ungdomskort, skal du gå ind på mitungdomskort.dk og slette dine kommende bestillinger. Har du ikke betalt for perioden endnu, kan du annullere din periode ved at logge ind på mitungdomskort.dk og gå ind under detaljer for den periode, du ønsker slettet. Er betalingen gået igennem, skal du kontakte FynBus.

    Når du har logget ind på MitUngdomskort.dk, så kan du under "Dine oplysninger" trykke på "slet alt" og slette oplysninger. Så vil alle oplysninger, såsom adresse og bestillinger forsvinder.

    Du kan få refunderet dit Ungdomskort, men vær opmærksom på, at der er et refusionsgebyr svarende til 8 dages egenbetaling for at få refunderet en periode på Ungdomskortet. Det betyder, at du som minimum skal have 9 dage tilbage på dit kort.

  • Hvorfor er mine bestillinger annulleret/sat på pause?

    Vi får jævnligt henvendelser fra kunder, der ikke kan forstå, hvorfor perioden er sat på pause eller annulleret.

    Oplever du at dine perioder er sat på pause, så er det fordi der ikke er lavet flere bestillinger.

    Løsning:

    Du skal hurtigst muligt logge ind på MitUngdomskort og tilføje perioderne. Det gør du under fanebladet "Dine Ungdomskort" ved at trykke på "alle", derefter "ændre perioder". Husk at trykke på "gem", når du har aktiveret perioderne.

    Er dine bestillinger annulleret, skyldes det at der er ændringer til din godkendelse. Du er måske blevet forlænget i den godkendelse fra skolen - eller måske er du skiftet uddannelse.

    Løsning:
    Gå ind på MitUngdomskort.dk og se, om du kan aktivere perioderne. Er din godkendelse blevet forkortet, så skal du kontakte skolen, hvis du ikke mener, at ændringen er korrekt.
    Er godkendelsen blevet forlænget, så skal du gå ind og aktivere perioderne. Husk at trykke "gem".

    Dit kort kan tidligst begynde om 10 dage.

    Er du flyttet? Hvis du har skiftet adresse, så vil dine bestillinger bliver annulleret.

    Løsning:
    Gå ind på MitUngdomskort.dk og aktivere perioderne under fanebladet "Dine Ungdomskort". Husk at trykke "gem".

    Dit kort kan tidligst begynde om 10 dage.

  • Jeg har mistet mit Ungdomskort

    Mister du dit Ungdomskort, skal du bestille et erstatningskort på mitungdomskort.dk. Det gør du under fanebladet ”Dine Rejsekort”.

    Når du har bestilt et erstatningskortet, kan du kontakte FynBus på 6311 2200, tast 2, i Kundecentrets åbingstid: mandage og torsdage 10-17, tirsdage og onsdage: 10-16 samt fredage 10-15. Vi kan hjælpe dig med en midlertidig billet, der gælder til busserne på Fyn, indtil dit nye Ungdomskort kommer med posten. Dette kræver at du har betalt for perioden på dit Ungdomskort. Ellers skal du betale på anden vis til dit erstatningskort kommer frem.

  • Jeg har ikke fået bestilt Ungdomskort og har købt billet på anden vis.

    FynBus refunderer ikke billetter købt pga. manglende gyldigt Ungdomskort.

    Det er dit ansvar, at du får bestilt dine perioder på mitungdomskort.dk, og at du sikrer dig, at du har et gyldigt Ungdomskort, når du stiger på bussen/ind i toget.

    Stiger du på bussen uden gyldigt Ungdomskort, skal du købe billet på anden vis fx via appen "FynBus Mobilbillet" eller ved kontant betaling.

    FynBus refunderer ikke kontrolafgift, der er givet pga. ugylidgt Ungdomskort


  • Jeg er ikke NemID-valideret

    Er du ikke nemid-valideret, kan du ikke få et Ungdomskort. Du skal gå ind på selvbetjeningen på rejsekort.dk og nem-idvaliderer dig selv. Dette er kun relevant for kunder, der tidligere har haft /har rejsekort.

  • Jeg har ikke noget dankort, hvordan kan jeg betale?

    Du kan betale med alle kreditkort, hvis du betaler som engangsbetaling. Du kan også få en delt betalingsaftale med din mor, veninde, kæreste eller onkel. Se her hvordan

  • Hvor lang tid går der fra jeg bestiller til jeg modtager mit kort?

    Der er en leveringstid på 10 dage på Ungdomskort på rejsekort. Så husk at bestille i god tid.

    Vær opmærksom på at det første Ungdomskort først bliver lavet, når din betaling er registreret. Betalingsinformationerne er registreret, når bestillingsstatus går fra "bestilt" til "under produktion". Sørg derfor at betale, når du bliver bedt om det.

  • Hvornår skal jeg betale for en ny periode?

    Har du valgt at betale med engangsbetalinger, så skal du betale senest 24 timer før, du skal bruge kortet.

    Vær opmærksom, at betalingen skal ske 10 dage før første gyldighedsdag, hvis du får et nyt fysisk ungdomskort. Dit nye ungdomskort bliver først lavet, når din betaling er registreret.

  • Hvorfor får jeg ikke hele beløbet tilbage, når jeg spærrer mit Ungdomskort?

    Har du betalt for perioden, men ikke skal bruge Ungdomskortet alligevel kan vi spærre dit Ungdomskort. Der er dog et gebyr på 8 dages egenbetaling, som du ikke får refunderet.

    Vi opfordrer til at du jævnligt tjekker om dine bestillinger svarer til dit behov.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål?

Så sidder vi klar på telefonen til at hjælpe dig.

Ring til os på 63112200 - tryk 2.

Du finder vores åbningstider her.

Få styr på alt, hvad der har med dit Ungdomskort at gøre.

Ungdomskort.dk

Handelsbetingelser


Læs alt det med småt om dit Ungdomskort

Se handelsebetingelser