Fynbus.dk benytter cookies for at forbedre din oplevelse.

Klik her for at læse mere  
    Kontakt osOm FynBus
Dansk
Deutsch
English
Udskriv

Ungdomskort


Ungdomskortet er til dig, der er i gang med en ungdoms- eller en videregående uddannelse. Du kan også få et Ungdomskort, hvis du ikke er under uddannelse, men mellem 16 og 19 år.

Med et Ungdomskortet får du ubegrænset transport i hele FynBus' område, samtidig med at du sparer penge, hvis du rejser uden for Fyn.

Går du på en ungdomsuddannelse, så koster Ungdomskortet 353 kroner for 30 dage.

Er du i gang med en videregående uddannelse, eller er du mellem 16 og 19 år, men ikke under uddannelse, så koster Ungdomskortet 615 kroner for 30 dage.

  • Hvordan bestiller jeg et Ungdomskort?

    Du skal gå ind på www.Ungdomskort.dk og bestille dit Ungdomskort.

    Bestillingen har to trin:

    1. Først skal du søge om godkendelse til at få et Ungdomskort. Det gør du ved at klikke på "Trin 1 - søg om godkendelse" på www.Ungdomskort.dk.

    2. Når du søgt om godkendelse, skal du bestille dit Ungdomskort på www.MitUngdomskort.dk

    Du skal have følgende klar, når du bestiller dit Ungdomskort:

    * Et vellignende digitalt pasbillede af dig selv - se kravene til pasfotos her
    * En mailadresse, der er aktiv, og som du tjekker jævnlig.
    * Et NemID i it eget navn - har du ikke NemID, så kan du bestille et på www.nemid.nu
    * Et gyldigt betalingskort, så du hver måned automatisk betaler for dit Ungdomskort
    * Navnet på din skole.

  • Hvordan betaler jeg for et Ungdomskort?

    Du kan vælge at betale på to måder - Faktura eller automatisk betaling.

    Vælger du at betale automatisk hver måned via dit kreditkort, så trækker vi pengene fra dit kreditkort ca. 8 dage før næste periode starter. Det vil sige, hvis den næste periode starter den 15. marts, så trækker vi pengene omkring den 7. marts.

    Hvis du vælger at betale via faktura, så sender vi dig et girokort til den mailadresse, du har oplyst på www.MitUngdomskort.dk, når det er tid til at betale for næste periode.
    Girokortet kan du betale via netbank eller i vores Kundecenter. Du skal være opmærksom på, at der kan gå op til 3 hverdage fra du betaler til vi modtager pengene, hvis det sker via netbank.

    Når vi har modtaget pengene fra dig, så modtager du en mail med en pdf-kvittering på. Den skal du bruge, hvis du skal med toget, eller du skal rejse uden for Fyn.

  • Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har fået nyt betalingskort?

    Har du valgt at tilmelde dig automatisk betaling via Dibs på www.MitUngdomskort.dk og får et nyt kreditkort, så skal du hurtigst mulig gå ind og opdaterer dine kreditoplysninger.

    Du skal være opmærksom på, at den næste periode bliver låst for ændring ca. 8 dage i forvejen. Det vil sige, at hvis du har en periode, der starter den 15. april og du vil opdatere dine kreditkortoplysninger den 12. april, så slår ændringerne først igennem til den efterfølgende periode.

    Hvis vi forsøger at trække pengene på dit kreditkort, men det ikke lykkedes, så sender vi dig en faktura i stedet, som du skal betale via netbank. Fakturaen sender vi til dig på den mail, som du har oplyst på www.MitUngdomskort.dk.

  • I har ikke trukket pengene for mit Ungdomskort - hvad nu?

    Vi forsøger at trække pengene for dit Ungdomskort ca. 8 dage før den næste periode starter. Hvis det ikke lykkedes, fx fordi dit kreditkort er spærret eller der ikke er dækning på kortet, så sender vi dig et girokort i stedet for.

    Girokortet sender vi til dig på den mailadresse, du har oplyst på www.MitUngdomskort.dk. Girokortet kan du betale via netbank eller i vores kundecentre

    Du skal være opmærksom på, at der kan gå op til 3 hverdage, før vi modtager pengene, hvis du betaler via netbank. Når vi har registreret din indbetaling, sender vi dig en kvittering til den mail, som du har oplyst på www.MitUngdomskort.dk

  • Din kvittering

    Når vi modtager din betaling, så sender vi dig en kvittering til den mailadresse, du har oplyst på www.MitUngdomskort.dk. Vær opmærksom på, at mailen kan ende i uønsket post/spamfilteret.

    Hvis du skal rejse med toget, så er det vigtigt, at du har din kvittering med. DSB-personalet kan nemlig ikke se, om du har betalt for dit Ungdomskort. Du kan fremvise din kvitteringen, enten via en læsbar skærm på din smartphone/computer/tablet eller i en papirsudgave.

    Skal du køre med bus uden for Fyn, skal du have din kvittering med i en printet udgave.


  • Jeg skal (ikke) bruge mit Ungdomskort i juli måned
    Går du på en ungdomsuddannelse, og har du et Ungdomskort, så har du mulighed for at vælge juli måned til, så du kan bruge dit Ungdomskort i juli måned. Du skal sikre dig senest den 20. juni at du har valgt juli måned til. Det gør du inde på din profil på www.mitungdomskort.dk

    Har du valgt juli måned til, men skal alligevel ikke bruge juli måned, så skal du huske at afmelde bestillingen på www.mitungdomskort.dk. Det skal du gøre senest den 20. juni.
  • Hvilke fordele får jeg med et Ungdomskort?

    Når du har et Ungdomskort, så rejser du gratis i det takstområde, som du bor i. Det vil sige, hvis du bor på Fyn, så kører du gratis på hele Fyn og Langeland.

    Skal du med toget til fx Århus eller Esbjerg, så sparer du også på togbilletten med dit Ungdomskort. Så kan du nemlig købe en billet til Wildcardpris.

    Skal du køre med bus uden for dit takstområde, så skal du kun betale børnetakst. Du skal bare huske at printe din kvittering og have den med dig.

  • Jeg skal i praktik - hvad skal jeg gøre?
    Hvis du skal i praktik i forbindelse med din uddannelse uden for Fyn, så har du mulighed for at få et praktikkort som supplement til dit Ungdomskort. Ligger dit praktiksted på Fyn, så dækker Ungdomskortet fra FynBus dit behov.

    For at du kan få et praktikkort, skal du bestille og betale for et Ungdomskort. Praktikkortet er gratis.

    Du skal gøre følgende for at få et praktikkort:
    * gå ind på ungdomskort.dk
    * klik på "søg om godkendelse"
    * sørg for at du er godkendt til både uddannelse og praktik.
    * Når du har søgt om godkendelse, skal du bestille et Ungdomskort på www.MitUngdomskort.dk
    * Du skal først bestille et Ungdomskortet til Fyn, inden du kan bestille et praktikkort.

    Det er vigtigt, at du sikrer dig, at dit Ungdomskort dækker hele den periode du skal i praktik, ellers kan du ikke få et praktikkort.

    Vær opmærksom på, at leveringstiden hos DSB er på 14 dage, så søg i god tid inden din praktik starter.
  • Hvorfor skal jeg oplyse en mailadresse?

    Vi bruger din mailadresse til at sende dig vigtig information om dit Ungdomskort.

    Derudover så sender vi dig også dit girokort til den mailadresse, du har oplyst på www.MitUngdomskort.dk, hvis du har valgt at betale for dit Ungdomskort via en fakturaløsning.

    Har du valgt automatisk betaling via et kreditkort, så får du et girokort, hvis vi ikke kunne gennemføre betalingen fra dit kreditkort.

    Det er derfor rigtig vigtigt, at du jævnligt tjekker din mail og din uønsket post.

    Får du ny mailadresse, så skal du huske at ændre mailadressen inde på din profil på www.MitUngdomskort.dk

  • Jeg skal ikke længere bruge mit Ungdomskort. Hvad gør jeg?

    Hvis du ikke længere har brug for dit Ungdomskort, så skal du selv gå ind på www.MitUngdomskort.dk og slette dine fremtidige bestillinger. Du skal være opmærksom på, at du ikke kan slette en kommende periode, hvis der er mindre end 9 dage til perioden starter. I disse tilfælde skal du hurtigst muligt kontakte FynBus

    Når du har logget ind på MitUngdomskort.dk, så kan du under "Dine oplysninger" trykke på "slet alt". Så vil alle oplysninger, såsom billede, adresse og bestillinger forsvinder.

    Er du midt i en periode, og har du ikke længere brug for dit Ungdomskort, så har vi ikke mulighed for at refundere den resterende periode på dit Ungdomskort. Vi refunderer kun dit Ungdomskort, hvis der er minimum 30 dage tilbage af kortets gyldighed.

  • Skal du bruge dit Ungdomskort i toget eller uden for Fyn?

    Hvis du skal bruge dit Ungdomskort i toget, så skal du sikre dig, at du har en printet kvittering for dit Ungdomskort med dig. DSB har ikke mulighed for at kontrollere, om dit Ungdomskort er betalt, så du skal fremvise din kvitteringen, enten via en læsbar skærm på din smartphone/computer/tablet eller i en papirsudgave.

    Skal du fx med bus i Midttrafiks område, så får du busbilletten til børnetakst. Men ligesom i toget skal du kunne fremvise en gyldig kvittering.

    Så husk at print din kvittering, som vi sender til dig på den mailadresse, du har oplyst på MitUngdomskort.dk

  • Hvorfor er mine bestillinger annulleret/sat på pause?

    Vi får jævnligt henvendelser fra kunder, der ikke kan forstå, hvorfor perioden er sat på pause eller annulleret.

    Oplever du at dine perioder er sat på pause, så er det fordi der ikke er lavet flere bestillinger.

    Løsning:

    Du skal hurtigst muligt logge ind på MitUngdomskort og tilføje perioderne. Det gør du under fanebladet "Dine Ungdomskort" ved at trykke på "alle", derefter "ændre perioder". Husk at trykke på "gem", når du har aktiveret perioderne.

    Er dine bestillinger annulleret, så skyldes det at der er ændringer til din godkendelse. Du er måske blevet forlænget i den godkendelse fra skolen - eller måske er du skiftet uddannelse.

    Løsning:
    Gå ind på MitUngdomskort.dk og se, om du kan aktivere perioderne. Er din godkendelse blevet forkortet, så skal du kontakte skolen, hvis du ikke mener, at ændringen er korrekt.
    Er godkendelsen blevet forlænget, så skal du gå ind og aktivere perioderne. Husk at trykke "gem".

    Dit kort kan tidligst begynde om 8 dage.

    Er du flyttet? Hvis du har skiftet adresse, så vil dine bestillinger bliver annulleret.

    Løsning:
    Gå ind på MitUngdomskort.dk og aktivere perioderne under fanebladet "Dine Ungdomskort". Husk at trykke "gem".

    Dit kort kan tidligst begynde om 8 dage.

Ungdomskort.dk


Få styr på alt, hvad der har med dit Ungdomskort at gøre.

Ungdomskort.dk