Fynbus.dk benytter cookies for at forbedre din oplevelse.

Klik her for at læse mere  
    Kontakt osOm FynBus
Dansk
Deutsch
English
Udskriv

Om Rejsekort


Du kan bruge rejsekort i alle vores busser.

Besøg www.rejsekort.dk for generel information om rejsekort.

Vigtigt! Husk, at du skal medbringe Nem-ID eller to slags ID (fx kørekort og sundhedskort), hvis du skal have hjælp til at bestille et rejsekort i vores kundecentre.


  • Hvordan får jeg et rejsekort?

    Du bestiller et rejsekort på www.rejsekort.dk eller du kan købe et rejsekort hos et af salgsstederne. Her kan du finde salgsstederne:

    http://www.rejsekort.dk/koeb-rejsekort/salgssteder.aspx

    Husk at du skal medbringe NemID, hvis du skal have hjælp på et salgssted.

    Oplever du udfordringer med bestillingen, kan du kontakte Rejsekort Kundecenter på telefon 7011 3333 (hverdage kl. 08-18 samt lørdage kl. 10-15).

  • Hvad koster det at anskaffe sig et rejsekort?

    På nuværende tidspunkt er der fem forskellige rejsekort typer:

    Rejsekort personligt: Koster 50 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    Rejsekort flex: Koster 50 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    Rejsekort anonymt: Koster 80 kr. i anskaffelse - herefter betaler du kun for dine rejser.

    Pendlerkort: Koster 50 kr. i anskaffelse.

    Pendler Kombi: Koster 50 kr. i anskaffelse.

  • Hvor lang tid går der, fra jeg har bestilt mit rejsekort, til jeg modtager det?

    Hvis du køber dit rejsekort med betalingskort på nettet, bliver rejsekortet typisk produceret dagen efter det er bestilt og sendes herefter med posten. Det tager typisk 5 arbejdsdage fra du bestiller dit kort, til du modtager det. For nogle kundetyper samt for bestillinger foretaget uden betalingskort, går der dog 2 uger.

    Bestiller du dit rejsekort i FynBus Kundecentre, kan du få kortet med det samme.

    Besøg www.rejsekort.dk for mere information.

  • Kan jeg stadig medtage børn under 12 år med et rejsekort?

    De nuværende rejseregler angående børn gælder stadig.

    Hver betalende voksen/pensionist kan gratis medtage op til 2 børn under 12 år. Hvert betalende barn kan gratis medtage ét barn under 12 år

  • Hvad koster det at rejse på rejsekort?

    Du kan finde prisen for din rejse på vores prisberegner:

    http://fynbus.dk/rkprisberegner

    Forudbetaling ved start af rejse:

    Voksen - Rejsekort personligt: 25 kr.

    Voksen - Rejsekort flex: 25 kr.

    Voksen - Rejsekort anonymt: 70 kr.

    Barn - Rejsekort personligt: 12.50 kr.

    Barn - Rejsekort flex: 12.50 kr.

    Barn - Rejsekort anonymt: 35 kr.

    Pensionist: 25 kr.

    Ung: 25 kr.

    Handicap: 12.50 kr.

    Cykel - Rejsekort personligt: 13 kr.

    Cykel - Rejsekort flex: 13 kr.

    Cykel - Rejsekort anonymt: 13 kr.

    Hund - Rejsekort personligt: 12.50 kr.

    Hund - Rejsekort flex: 12.50 kr.

    Hund - Rejsekort anonymt: 35 kr.

  • Kan jeg få pensionistrabat på rejsekort?

    Folkepensionister og førtidspensionister kan få pensionistrabat på rejsekort. Efterlønsmodtagere kan ikke få pensionistrabat.

    Pensionistrabatten gælder kun på produkterne Rejsekort personligt, Pendlerkort og rejsekort med Pendler Kombi.

    Du kan bestille dit rejsekort med pensionistrabat her: www.rejsekort.dk

  • Hvordan kan jeg betale, hvis jeg ikke har et rejsekort?

    Du kan stadig købe enkeltbilletter via FynBus mobilbillet app, via sms og webshop eller ved at betale kontant i bussen.

    Enkeltbilletter er den dyreste måde at rejse på, så det kan godt betale sig at bestille et rejsekort.

  • Har du glemt at checke-ud på dit rejsekort?

    Hvis du har glemt at checke-ud på dit rejsekort, kan du indmelde et check-ud efterfølgende. Du har to muligheder for at indmelde dit glemte check-ud.

    • Du kan indmelde dit glemte check-ud via www.checkud.rejsekort.dk. Du skal bruge NEM-id til at logge-ind.
    • Du kan indmelde dit glemte check-ud via appen "Check Udvej", der findes til android-smartphones og iPhone.

    Check Udvej appen til Android-smartphones kan downloades her:

    Check Udvej appen til iPhone kan downloades her:

  • Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan komme til at checke ud?

    Hvis rejsekortudstyret er i stykker, og du ikke kan komme til at checke ud med dit rejsekort, kan du gøre følgende:

    Du kan foretage check ud via appen ”Check Udvej” eller via rejsekortets hjemmeside. Det skal ske inden 10 dage fra foretaget rejse.

    Eller…

    Kontakt Rejsekort Kundecenter på tlf. 70 11 33 33 (hverdage kl. 08-18 samt lørdage kl. 10-15)

    Læs mere på: http://www.rejsekort.dk/check-udvej

  • KVIKkort, Værdikort og Turkort - hvad sker der med dem?

    KVIKkort, Turkort og Værdikort findes ikke længere.

    Ovenstående produkter er i dag afløst af de tre klassiske rejsekort produkter - rejsekort personligt, flex og anonymt.

    Turkort og Værdikort:

    Frem til og med 31. marts 2020 er det muligt at få tilbagebetalt depositum for Værdikort og Turkort samt eventuelt restbeløb på kortet. Det kan du i et af vores kundecentre eller via denne blanket, som sendes til FynBus, Dannebrogsgade 10, 5000 Odense C.

    KVIKkort:

    Hvis du har haft et KVIKkort og har brug for at se din rejsehistorik eller dine regninger for KVIKkortet, kan du stadig logge ind på Kortsalg.dk

  • Storkunde-KVIKkort - hvad sker der med det?

    Storkunde-KVIKkortet findes ikke længere.

    Storkunde-KVIKkortet er erstatter af produkterne Rejsekort Erhverv og FynBusbestilling.

    Du kan læse mere om Rejsekort Erhverv her.

    Du kan læse mere om FynBusbestilling her.

  • Ungdomskort - hvad sker der med det?

    Har du i dag et FynBus Ungdomskort, kan du rejse på det frem til og med efteråret 2017, hvor vi forventer, at Ungdomskortet bliver flyttet over på rejsekort.

    Du skal medbringe dit chipkort samt kvittering for gyldig periode, når du stiger på bussen eller toget. Du kan printe kvitteringen eller vise den til chaufføren på en læsbar skærm - fx en mobiltelefon.

    Hvis du ikke har din kvittering med i bussen, så kan du ikke rejse på dit Ungdomskort. Du skal derfor købe en anden billet.

    Du vil høre mere om, hvordan dit nuværende Ungdomskort skal konverteres til et rejsekort, når FynBus kontakter dig pr. mail eller brev i september.

    Ungdomskortet på rejsekort vil fortsætte med de samme betingelser som i dag.

  • Erhvervskort - hvad sker der med det?

    Erhvervskortet er blevet forlænget til og med 31. marts 2018.

    Vi har nu afmonteret det gamle billetudstyr i busserne, og det er derfor ikke muligt at bippe kortet i busserne. Det er derfor vigtigt, at du medbringer din kvittering for betalt periodekort, som du har modtaget på mail, som bevis for betalingen. Den kan enten printes eller fremvises på din mobiltelefon.

    Hvis du ikke har din kvittering med i bussen, kan du ikke rejse på dit erhvervskort. Du skal derfor købe en anden billet.

  • 10+2-ordningen - hvad sker der med den?

    10+2-ordningen er nu lukket ned.

    Periodekort-kunder på 10+2-ordningen anbefales at vælge et rejsekort periodekort.

    Der bliver udbudt to varianter af rejsekort periodekort:

    • Pendlerkortet, hvor kunden betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner. Pendlerkortet kan kun bruges i de valgte zoner.
    • Rejsekort med Pendler Kombi, hvor kunden betaler for ubegrænset rejser mellem to zoner, og samtidig har muligheden for at rejse udenfor disse zoner ved at betale særskilt for disse ture.

    Pendlerkortet og Rejsekort med Pendler Kombi kan bestilles her.

    Skal du have penge tilbage for din 10+2-ordning? FynBus er gået i gang med tilbagebetalingen, og du kan forvente at modtage din tilbagebetaling senest medio september 2017.

  • Kan jeg stadig køre i hele Odense for 10 kroner?

    Odenses By- og Kulturudvalg besluttede i 2016, at den særlige Odense-rabat, der har gjort det muligt for Odense-borgere at køre i hele Odense for 10 kroner på et KVIKkort eller værdikort afskaffes pr. 15. januar 2017 i forbindelse med FynBus takstskifte.

    Det betyder, at Odense-borgerne nu kommer til at betale det samme som resten af Fynboerne, når de benytter busserne i Odense.

    Du finder taksterne for 2017 her:

    https://www.fynbus.dk/filarkiv/Find%20den%20rigtige%20billet/Takstfolder_januar2017_WEB.pdf

  • Tilkøb til DSB-billetter

    Det er ikke længere muligt at lave tilkøb til DSB-billetter hos FynBus.

  • Omstigning på Rejsekort vs. KVIKkort

    Din omstigningstid afhænger af, hvor mange zoner du rejser.

    KVIKkort:

    På en 2-zoners rejse på et KVIKkort har du gratis omstigning i 1 time. Det vil sige, at du skal bippe-ind i den sidste bus, inden der er gået 1 time, hvorefter du kun betaler for 1 rejse.

    Rejsekort:

    For samme rejse på et rejsekort gælder følgende:

    • En 2-zoners rejse må max vare 1 time fra første check-ind, til at du har lavet et check-ud.
    • Varer din 2-zoners rejse mere en 1 time, betaler du for flere zoner i henhold til reglen for tidsgyldighed (se tabel nedenfor)

    Eksempel på en 2-zoners rejse fra Agedrup til Rosengårdcentret:

    1. Du checker-ind i bussen i Agedrup
    2. Du checker-ind igen i rute 41-42 på OBC mod Rosengårdcentret.
    3. Du checker-ud ved Rosengårdcentret

    Tager turen fra Agedrup til Rosengårdcentret mindre end 1 time, koster rejsen normalpris for en 2-zoners rejse inkl. omstigningen. Varer turen over en 1 time (også selv om du kun har rejst 2 zoner), betaler du i henhold til reglen for tidsgyldighed. Tager turen fx 1 time og 13 minutter, betaler du for 3 zoner i stedet for 2, fordi din rejsetid overstiger den maksimale rejsetid for en 2-zoners rejse.

    Laver du et check-ud i en bus, men checker-ind igen på dit rejsekort indenfor 30 minutter, vil det tælle som en fortsat rejse. Det betyder, at rejsekort-systemet annullerer dit tidligere check-ud, så du i stedet betaler for én samlet rejse i stedet for 2 separate rejser.

    Antal Zoner Maksimal rejsetid (timer)
    1 01:00
    2 01:00
    3 01:15
    4 01:30
    5 01.45
    6 02:00
    7 02:15
    8 02:30
    9 02:45
    10 03:00
    11 03:15
    12 03:30
    13 03:45
    14 04:00

  • Fandt du ikke, hvad du ledte efter?

    Fandt du ikke, hvad du ledte efter? - så tøv endelig ikke med at skrive til os :)

    Skriv dit spørgsmål til fynbus@fynbus.dk, så vender vi tilbage hurtigst muligt.

    Du kan også ringe til vores Rejsekort Kundecenter på hverdage fra 08.00-18.00 samt lørdage fra 10-15.

    Du fanger os på telefonnummer 7011 3333.

Hvor mange zoner er der, og hvordan rejser jeg billigst?


Hvis du vil se, hvad en rejse koster, så prøv vores prisberegner.

Hvad koster din rejse?

Selvbetjening på nettet


Vil du bestille rejsekort eller holde øje med dit forbrug?

Har du ikke en automatisk tank-op aftale, kan du også fylde penge på dit rejsekort her.

Rejsekort.dk

Ungdomskort.dk


Få styr på alt, hvad der har med dit Ungdomskort at gøre.

Ungdomskort.dk